måndag 15 juni 2009

Slagen med en poäng

I helgen var jag uppe i Stockholm för att träffa Milou. Jag hade bestämt mig för att lyxa till det med förstaklassbiljetter på X2000. Dock förstod jag inte skyltning på tågdörrarna. På min biljett stod det vagn 2 plats 15. På dörren till vagn 2 stod det nummer 50-70. Jag gjorde antagandet att gå efter platsnumret och hoppade på vagn 6 där det stod 1-20 på dörren. Satte mig på plats 15 som inte alls var en fönsterplats som det stod på biljetten. Barnfamiljer med skrikande barn kom in i vagnen och jag började bli fundersam på om detta verkligen var rätt. Tåget började rulla och inte en konduktör i sikte. De har visst förmågan att bara dyka upp när man absolut inte vill att de skall komma. Vid Lund stiger det på en gammal dam på tåget och det visade sig att jag satt på hennes plats. Vilken tur att den platsen var bokad, annars hade jag säkert suttit där hela resan och missat mitt gratis kaffe och en selektion av gammal frukt.

Väl framme i Stockholm möter Milou mig vid spottkoppen. Jag får en kram, en tunnelbanebiljett och ett paraply. Smart drag av Milou. Det regnade nämligen hela tiden under min vistelse i Stockholm. Jag blev bjuden på restaurang och bowling. Milou vann bowlingen med en poäng. Förstår inte riktigt hur det gick till, men det får väl bli en revanschmatch när min handled har slutat värka.

Inga kommentarer: