torsdag 5 februari 2009

Hur skaffar man nya vänner i vuxenålder?

När man var liten var det väldans lätt att skaffa nya vänner, man bara gick till lekparken och spanade ut ett lämpligt offer som skulle kunna bli ens vän. Satte sig i sandlådan och vips så var man BFF som kidsen säger. De flesta vänner som jag fortfarande har bra kontakt och umgås med är från småskolan. Men givetvis har det tillkommit en del nya genom åren.

Men hur gör man nu i vuxenålder? Har inte bott här i Malmö så väldans länge, dryga två år, och skulle behöva utöka min bekantskapskrets känner jag.

Att skaffa nya vänner genom jobbet är inga problem, har en hel hög med nya vänner via jobbet som jag umgås med. Men de är hanar, det råder nämligen brist med honor på min arbetsplats, och jag känner att ha lite fler honor i umgängeskretsen hade varit väldans trevligt, då jag har endast ett fåtal här nere.

Man har provat lite olika tillvägagångssätt, som att börja prata med någon på busshållplatsen, men det verkar inte fungera så bra, de verkar föga intresserade att hålla ett samtal och man verkar få en knäppisvarning, den där personen kan inte vara riktigt frisk, pratar med helt främmande människor som står och väntar på en buss, väldans osvenskt.

En annan bra idé som jag hade var att försöka fixa ihop mina manliga vänner med någon tjej på krogen som verkar trevlig, men det har inte heller vart så lyckat. Det vara nära ett par gånger, men mycket mer än så blev det inte.

Jag har t.om gått med i diverse forum, men de flesta är bara ute efter att ligga, vilket inte var mitt intresse från första början. Märkligt att hitta ett ligg är mycket enklare än att skaffa en ny vän.

5 kommentarer:

your fake friend sa...

Ja, du förstår ju säkert att QX är ett big no no i sådana här sammanhang. Om jag säger "Kulturverksamhet".. hur känns det då?

Anonym sa...

Haha, självklart är det lättare att få ett ligg än en vän... Vänner måste man ju bry sig om och faktiskt gilla! Jag menar inte att du inte är omtyckbar, för det tror jag att du är, men nog fan är det svårare med vänner än ligg!

Jösses sa...

your fake friend - Kulturverksamhet, hur tänker du där? :)

mollya - Ja det är über svårt, men skam den som ger sig :)

Anonym sa...

Men alltså... Är det inte lättast att skaffa ett ligg/potensiellt ligg som man sedan gör om till vän. Jag vet inte men så brukar det funka i min värld. Annars måste man ju med tiden börja ligga med sina vänner... det blir så svårt. Speciellt om de är män ;)

Jösses sa...

Det låter som det kan bli mycket drama och jag är inget större fan av drama.

- Tack för ligget Sara, det var jätte skönt och fint på alla sätt, men jag tycker ändå att vi bara ska vara vänner.
- Men hörru Sara, varför ser du så arg ut? Jag sa ju att det var skönt.

Men tack för tipset :)