fredag 13 februari 2009

Skrock

Idag är det fredagen den 13:e, en fruktad dag för många, den så kallade ultimata otursdagen. Men jag har aldrig förstått mig på det här med skrock.

Det bringar otur att trampa på en A-brunn - Varför skall man undvika A-brunnar är de farligare än K-brunnar? Nä då är det bättre att se upp för brunnar utan brunnslock överhuvudtaget, de är betydligt farligare.

Att lägga sina nycklar på bordet, ger otur - Jaha, det blir lättare att glömma dem iaf, bättre att ha dem i fickan.

När en svart katt går över vägen betyder det otur och då skall man spotta tre gånger - Här känns det som det blir en stor risk att man får en kraftig böteslapp för förargelseväckande beteende alternativt nerskräpning.

Man skall inte gå under en stege det bringar otur - Det säger sig självt, större risk att få något i huvudet om man går under stegen än om man tar omvägen runt om. Det gäller ju att tänka lite logiskt.

Fälla upp ett paraply inomhus ger otur - Varför skulle man få för sig att fälla upp ett paraply inomhus från första början? Lever man i en tecknad serie där regnmolnet följer efter en överallt?

Om en ogift plockar sju sorters blomster på midsommarafton och lägger dem under huvudkudden så kommer man att drömma om sin tillkommande - Det har jag faktiskt provat när jag var liten, funkade det? Nä absolut inte. Ingen dröm om min tillkommande däremot hade jag en massa knäppa drömmar om blommor.

Tur i spel ger otur i kärlek - Vad är logiken med detta? Jag har ju otur i båda, vad betyder då det?

Södergök är dödergök - Eh va?

Skor på bordet bringar otur - Jag trodde man tog av sig skorna inomhus och jag sätter dem i skohyllan inte på köksbordet.

En borttappad handske förebådar en olycka som ger kroppsskada - Nä skulle inte tro det, jag har tappat fruktansvärt många handskar och jag kan fortfarande stå på benen och röra på fingrarna.

Man skall aldrig lägga en kniv med eggen uppåt, det innebär fara - Ja det säger ju sig självt. Hur var det nu med logiskt tänkande?

Man skall passa sig för att vissla ute på sjön, man kan framkallar storm - Jag har stora lungor, men detta känns trots allt lite överdrivit.

Inga kommentarer: