söndag 3 maj 2009

Ett förtydligande av pilla

[Milou] - Vad menar du nu med pilla? Du använder det så mycket så jag vet inte alltid vad det betyder. =) Du brukar pilla på diverse kroppsdelar har jag läst på din blogg, medan fönstertittaren ser på. =)

[Jösses] - Vet du inte vad pilla betyder? :) Ta på, känna på.

[Milou] - Jag tycker inte pilla är samma som ta på och känna. Jag tycker pilla är en väldigt liten rörelse man gör med pekfingret.

[Jösses] - Haha

[Milou] - Därför lät det lite konstigt när du gick runt i våningen och pillade på diverse kroppsdelar också.. =)

[Jösses] - Pilla är ett uttryck jag använder, kanske stockholmare har svårt att hänga med? ;)

[Milou] - Ja, det har vi nog =) om det inte betyder pilla =)

[Milou] - [sv. dial. pilla, pella, lätt riva l. peta l. hacka i ngt m. m., äv.: ha sam­lag, motsv. d. pille,

[Milou] - (vard.) vidröra ngn l. ngt med små, lätta rörelser, (för­siktigt) fingra på l. ta i ngt; "plocka ", "pillra ", påta, peta; vanI. (se dock a, b, c) intr. i förb. med prep., ofta på l. med.

[Jösses] - Ha samlag? ska vi pilla lite?

[Milou] - Haha.. ja, jag blev ju lite fundersam där på vad du menade =)

[Jösses] - Pirra

[Milou] - Va? =)

[Jösses] - Pirra är slang för samlag

[Milou] - Pirra är en kärra. Haha, vilken språkförbistring.

[Jösses] - Har aldrig hört att pilla skulle betyda samlag, pirra låter ju bättre än pilla ;)

[Milou] - pirra, gnälla, kvida, klaga; jfr dock nor. dial. pirra, frambringa sus­ning gm snabb rörelse.

[Milou] - Hihi.. frambringa susning genom snabb rörelse? =) Är det det du menar kanske? haha

[Jösses] - http://susning.nu/Pirra , idka samlag

[Milou] - sv. dial. pirro, perra, sticka ha samlag, hastigt röra, uppreta, kittla, kvälla fram m. 'a., motsv. d. pirre, röra lätt vid l. runt i ngt, krafsa. sätta fart på ngt irritera m. m

[Milou] - Hihi: Pirra: En tvåhjulig L-formad skjutkärra på vilken man kan lasta tunga saker, används bl.a. på byggarbetsplatser. Vanligen är de ihopfällbara. I Skåne är detta begrepp okänt. Man säger här Skånska ord/säckakärra.

[Jösses] - Precis, säger du pirra här nere så betyder det sex

[Milou] - Typiskt er skåningar, i hela resten av Sverige är det en kärra men hos er är det sex. Att ni ska vara så speciella jämt.

[Jösses] - Pirra : 3. Idka Samlag Regionalt uttryck främst i Skåne men även i delar av de angränsande landskapen. Inte bara skåne :)

[Milou] - Jo, nästan

[Jösses] - Blekinge med, kanske småland också

[Milou] - Inte ens i hela de angränsande landskapen, utan bara i delar, de delarna som blivit lite skånesmittade i kanterna =) Blekinge, det är ju skåne ;)

[Jösses] - Ja, hela Sverige kan vara skånskt tycker jag :) Tänk vad trevligt det hade vart då ;)

4 kommentarer:

Siquidem sa...

Påminner en hel del om mina egna diskussioner på MSN :)

Jösses sa...

Jaså, det får du ju dra lite på din blogg. Skulle vara intressant att läsa dina MSN diskussioner :)

a sa...

Hahaaa! Jag tror jag döööör va roliga ni är! Vilken fin blogg. Jag skall kolla runt lite mer här. Vi ses!

Jösses sa...

Åhå, en ny läsare. Vad trevligt, hoppas du blir stammis :)