tisdag 14 april 2009

Busringning på jobbet

Nere i hörnet i Ingenmansland även kallat jobbet.

[Kollega nr 1] : Ah va Fan nu har det här utlandsnumret ringt min privata mobil flera gånger.

[Jag] : Märkligt, bäst att inte svara, man vet aldrig vad det kan vara för något.

Kollega nr 2 kommer ner och sätter sig vid mig och snackar lite skit. Kollega nr 1 beklagar sig igen över utlandsnumret som trakassera hans privata mobil. Kollega nr 2 sticker tillbaka till sitt arbete. Några minuter senare ringer min jobbmobil.

[Jag] : Shit, nu ringer det där numret min jobbmobil. Hur fasen har det fått tag på det här numret? (Jag trycker av samtalet)

[Kollega nr 1] : Fan vad skumt.

Innan lunch har min mobil ringt säkert fem gånger.

[Kollega nr 1] : Jag svarade och tryckte sedan på 5, då slutade det ringa.

Efter lunch ringer det där numret fortfarande min jobbmobil. Tillslut svarar jag. En telefonsvarare säger "Hello this is a free message press 1 to hear it or press 5 to discard the message." Jag trycker 1. Rösten läser upp meddelandet "You have been terminated. Please destroy your files and documentaion". Jag lägger på.

På eftermiddagsfikat beklagar jag mig för kollega nr 2 och kollega nr 3 om det här jädra utlandsnumret som har trakasserat mig och kollega nr 1 halva dagen. Kollega nr 2 småflinar litegrann och undrar om jag hade lyssnat på meddelandet. Jag berättar om meddelandet som påstår att jag skulle ha blivit terminerad. Vi skrattar lite och skämtar om hur effektiva de måste ha blivit på arbetsplatsen att en telefonsvarare ringer upp och berätta att ens uppdrag har blivit avslutat.

[Kollega nr 2] : (småflinar litegrann) Vad sa de mer?

[Jag] : Vet inte jag la på.

[Kollega nr 2] : (gigantisk leende på läpparna) Va, lyssnade du inte på hela meddelandet?

Jag börjar ana ugglor i mossen.

[Jag] : Är det du som har hållit på hela dagen?

[Kollega nr 2] : (asgarvar) Ja!

[Jag] : Tänk om jag nu hade tagit det på allvar. Raderat alla mina filer, formaterat om hårddisken. Gått upp till chefen och skällt ut han för att man inte har fått mer framförhållning. Skaffat nytt uppdrag och inte dykt upp mer på jobbet!

[Kollega nr 2] : Hehe, men om du hade lyssnat på hela meddelandet så hade du förstått att det var ett skämt. Fast det hade vart rätt kul om chefen hade kommit och frågat vad du har tagit vägen. Ja hon fick ett meddelande på mobilen som sa att hennes uppdrag var slut haha.

[Jag] : Haha, ja lite kul hade det allt vart.

Inga kommentarer: