onsdag 8 april 2009

Vänster eller höger hand?

[Jösses] : "Tacka nej till bestick och använd bara högerhanden (i Indien anses vänsterhanden smutsig eftersom den används i toalettsammanhang)". Använder inte du högerhanden vid toalettbesök?

[Lennart] : Vart läser du denna intressanta utläggning?

[Jösses] : Sydsvenskan, vart annars :) Jag använder höger hand, tydligen i Indien använder man vänster hand. Är flertalet indier vänsterhänta?

[Lennart]: Jag fick tänka efter men jag kör också höger.

[Jösses] : Hehe, märkligt, detta måste undersökas! Känner du några indier?

[Lennart] : Inte på den nivå så jag vill fråga vilken hand dom använder :P

[Jösses] : Nä, man kanske inte direkt skall gå fram till första bästa indier på jobbet och fråga vilken näve de använder. Finns det ett bra tillfälle man kan fråga? Om man står i kön till toaletten kanske?

[Lennart] : Vad djup du är idag ;)

[Jösses] : Jag blev ju väldans nyfiken nu. Måste få svar på detta. Får väl bolla vidare frågan till Rut, hon borde känna några indier :)

2 kommentarer:

Siquidem sa...

Åt middag i Kuala Lumpur med ett gäng indier en gång. Maten låg på bananblad istället för tallrik. Tydligen var jag ohövlig eftersom jag vek ihop bladet ifrån mig efter måltiden, istället för mot mig. Big no no. Då dissar man värden och indikerar att man inte tyckte om maten.

Därefter tog jag dessert med vänsterhanden. Det gillades inte heller.

En del indier anser att toapapper är idiotiskt - "if a bird shat on you, would you wash it off or just wipe it off with paper?"

Jag fick då även svaret på varför många indier har en sinnesjukt lång lillfingernagel på vänsterhanden. Och nej, de äter inte med den handen. Huga.

Jösses sa...

Varför torkar de sig inte med bananbladen?
Den där långa lillfingernageln trodde jag var till för att pilla i örat eller näsan. Men ack vad fel jag hade :)